Описаната
по-долу информация, касаеща летните практики и преддипломната практика е
съкратен шаблон на документациите разработени от факултета по Педагогика, в
които е описано подробно провеждането им.
Лятната практика за студентите и от I, и от II курс е с продължителност 90 часа за
студенти от редовна форма на обучение и 60 часа за студенти от задочна форма на
обучение. Студентите сами търсят и осигуряват институцията, в която ще карат
практиката си. Положителното е, че имат голяма свобода, а отрицателното е, че
могат евентуално да намерят затруднения при намирането на подходящо място
затова е препоръчително да помислят предварително.
След приключване на практиката, студентите
представят:
1. Служебна бележка. Издава се от институцията, в
която студентът е провел практиката, съдържа подпис на нейния директор
(ръководител) и печат. Удостоверява, че студентът е провел определения брой
часове за конкретен период от време.
2. Доклад. Изготвя се от всеки студент в обем не по-малък
от 3-5 страници (в зависимост от курса), съобразно зададения модел:
- Информация за институцията, в която е проведена практиката. Представянето на институцията може да включва: вътрешна структура, функции, услуги, нормативна база, цели на социалната работа в съответната институция, водещи принципи в дейността на социалните работници.
- Изложение на дейностите, които студентът е наблюдавал, в които е участвал съвместно със социални работници или които е извършвал самостоятелно. Предложения за бъдещи дейности в контекста на конкретните потребности на организацията и клиентите.
- Характеристика на основните категории клиенти, които обслужва институцията – техни специфични особености и потребности, социален статус, специфични изисквания към подходите на работа. Анализи, изведени и от теоретични концепции – пресечни точки.
- Заключение, в което се посочват анализи и препоръки за повишаване ефективността на работата, както и новите знания, и умения, придобити по време на практиката; саморефлексия и идеи за бъдещото професионално развитие.
- Може да се приложи и допълнителна информация като продукти от дейността (снимки, рисунки, колажи и т.н.) по разрешение на институцията, в която студентът изкарва практикума си.
- Докладът се заверява с подпис и печат от ръководителя на институцията.
Студентите от II курс имат и допълнителна
практическа задача, като, работят по
изпълнението ѝ и представя съответните отчетни материали. И трите задачи са
изучавани през учебните семестри по съответните предмети.
- Практическа задача по методи на социалната работа
- Практическа задача по емпирични изследвания в социалната работа
- Практическа задача по организация и управление на социалната работа
Преддипломната
практика е задължително условие за допускане до писмен държавен изпит или
защита на дипломна работа.
За да провежда преддипломната си практика студентът
трябва да е завършил успешно следването си семестриално. Практиката завършва с
държавен практически изпит като оценката е самостоятелна в дипломата за
завършена степен „бакалавър“. Преддипломната практика се осъществява
благодарение на координаторите на базовите организации за социална работа от
Факултета по педагогика. Повече информация за тях има в самото портфолио, което
става достъпно преди започването на практикума.
Целите
на практиката основно са запознаване с дейността на конкретни организации в
различни сфери на социалната работа, разширяване на знанията за контингента
клиенти в съответните институции, работа с нормативни документи регулиращи дейностите
в съответната институция, формиране на практически умения за работа с клиенти,
компетенции за наблюдение, обсъждане на случай, самостоятелно осъществяване на
дейност, анализ и оценка на дейността и резултатите от нея и пр.
Практиката
е с продължителност от 8 седмици, състои се от 2 етапа – по 4 седмици в
различен тип организации за социална работа, обособени в 2 групи:
- Дирекции „Социално подпомагане“, Домашен социален патронаж, Дирекции „Бюро по труда“, посреднически агенции, кариерни центрове.
- Организации за социална работа с възможности за индивидуална работа по случай.
Практиката
се провежда посредством ротационен принцип като студентите се разделят на 2
потока и по този начин те я провеждат в двата типа организации. За повече
информация относно ротацията – в портфолиото.
Присъствието
на студентите е задължително, явяването им и самото приключване на практиката
се заверяват с подпис и печат от ръководителя на организацията. Студентите са
длъжни да спазват установения ред и да се отнасят с уважение към институцията,
в която провеждат практиката си.
В случай на отсъствие от практиката с
продължителност 1/3 или повече тя не се зачита и трябва да се положи през
следващата година.
Оценяването
се извършва чрез Портфолио, което студентът подготвя, в което той документира
извършените от него дейности. Изпитът се състои в защита на подготвеното
портфолио пред тричленна комисия. Защитава се по точки в портфолиото като някои
от тях са седмични отчети, описание на задания, доклад за работа по случай.
Крайната
оценка зависи както от работата на студента, така и от оценката на базовите
специалисти посредством оценъчни карти, а също и от координаторите, които
отговарят за организацията, в която студентът е провел практиката си, на базата
на впечатленията си от посещенията им в институцията с цел наблюдаване на
работата на студентите по време на практиката.
Можете да ни пишете на имейл:
Няма коментари:
Публикуване на коментар