Летни практики и преддипломна практика

Описаната по-долу информация, касаеща летните практики и преддипломната практика е съкратен шаблон на документациите разработени от факултета по Педагогика, в които е описано подробно провеждането им.

Лятната практика за студентите и от I, и от II курс е с продължителност 90 часа за студенти от редовна форма на обучение и 60 часа за студенти от задочна форма на обучение. Студентите сами търсят и осигуряват институцията, в която ще карат практиката си. Положителното е, че имат голяма свобода, а отрицателното е, че могат евентуално да намерят затруднения при намирането на подходящо място затова е препоръчително да помислят предварително.

След приключване на практиката, студентите представят:
1. Служебна бележка. Издава се от институцията, в която студентът е провел практиката, съдържа подпис на нейния директор (ръководител) и печат. Удостоверява, че студентът е провел определения брой часове за конкретен период от време.
2. Доклад. Изготвя се от всеки студент в обем не по-малък от 3-5 страници (в зависимост от курса), съобразно зададения модел:
  1. Информация за институцията, в която е проведена практиката. Представянето на институцията може да включва: вътрешна структура, функции, услуги, нормативна база, цели на социалната работа в съответната институция, водещи принципи в дейността на социалните работници.
  2. Изложение на дейностите, които студентът е наблюдавал, в които е участвал съвместно със социални работници или които е извършвал самостоятелно. Предложения за бъдещи дейности в контекста на конкретните потребности на организацията и клиентите.
  3. Характеристика на основните категории клиенти, които обслужва институцията – техни специфични особености и потребности, социален статус, специфични изисквания към подходите на работа. Анализи, изведени и от теоретични концепции – пресечни точки.
  4. Заключение, в което се посочват анализи и препоръки за повишаване ефективността на работата, както и новите знания, и умения, придобити по време на практиката; саморефлексия и идеи за бъдещото професионално развитие.
  5. Може да се приложи и допълнителна информация като продукти от дейността (снимки, рисунки, колажи и т.н.) по разрешение на институцията, в която студентът изкарва практикума си.
  6. Докладът се заверява с подпис и печат от ръководителя на институцията.


Студентите от II курс имат и допълнителна практическа задача, като, работят по изпълнението ѝ и представя съответните отчетни материали. И трите задачи са изучавани през учебните семестри по съответните предмети.
  1. Практическа задача по методи на социалната работа
  2. Практическа задача по емпирични изследвания в социалната работа
  3. Практическа задача по организация и управление на социалната работа


Преддипломната практика е задължително условие за допускане до писмен държавен изпит или защита на дипломна работа. 

За да провежда преддипломната си практика студентът трябва да е завършил успешно следването си семестриално. Практиката завършва с държавен практически изпит като оценката е самостоятелна в дипломата за завършена степен „бакалавър“. Преддипломната практика се осъществява благодарение на координаторите на базовите организации за социална работа от Факултета по педагогика. Повече информация за тях има в самото портфолио, което става достъпно преди започването на практикума.

Целите на практиката основно са запознаване с дейността на конкретни организации в различни сфери на социалната работа, разширяване на знанията за контингента клиенти в съответните институции, работа с нормативни документи регулиращи дейностите в съответната институция, формиране на практически умения за работа с клиенти, компетенции за наблюдение, обсъждане на случай, самостоятелно осъществяване на дейност, анализ и оценка на дейността и резултатите от нея и пр.

Практиката е с продължителност от 8 седмици, състои се от 2 етапа – по 4 седмици в различен тип организации за социална работа, обособени в 2 групи:
  1. Дирекции „Социално подпомагане“, Домашен социален патронаж, Дирекции „Бюро по труда“, посреднически агенции, кариерни центрове.
  2. Организации за социална работа с възможности за индивидуална работа по случай.


Практиката се провежда посредством ротационен принцип като студентите се разделят на 2 потока и по този начин те я провеждат в двата типа организации. За повече информация относно ротацията – в портфолиото.

Присъствието на студентите е задължително, явяването им и самото приключване на практиката се заверяват с подпис и печат от ръководителя на организацията. Студентите са длъжни да спазват установения ред и да се отнасят с уважение към институцията, в която провеждат практиката си. 
В случай на отсъствие от практиката с продължителност 1/3 или повече тя не се зачита и трябва да се положи през следващата година.

Оценяването се извършва чрез Портфолио, което студентът подготвя, в което той документира извършените от него дейности. Изпитът се състои в защита на подготвеното портфолио пред тричленна комисия. Защитава се по точки в портфолиото като някои от тях са седмични отчети, описание на задания, доклад за работа по случай.


Крайната оценка зависи както от работата на студента, така и от оценката на базовите специалисти посредством оценъчни карти, а също и от координаторите, които отговарят за организацията, в която студентът е провел практиката си, на базата на впечатленията си от посещенията им в институцията с цел наблюдаване на работата на студентите по време на практиката.





Можете да ни пишете на имейл:


Няма коментари:

Публикуване на коментар