Учебната дисциплина ,,Социална работа по закрила и превенция на насилието срещу деца” запознава студентите - бакалаври със субектите, типологията и признаците на упражняваното насилие срещу деца, както и с принципите, методите и субектите на социална работа по закрила и превенция на насилието срещу деца.
1. Цел:
Учебната дисциплина ,,Социална работа по закрила и превенция на насилието срещу деца” дава научнотеоретически и методико-практически познания на обучаващите се студенти в областта на социалната дейност, осъществявана от институционалните и неинституционалните субекти с деца – жертви на престъпни посегателства, както и дейността насочена към превенция на насилието срещу деца.
2. Задачи
- Запознаване на студентите с историческите, теоретичните и правните основи на социалната работа по закрила и превенция на насилието срещу деца;
- Извеждане и анализиране на основните субекти и форми на насилие срещу деца;
- Изясняване на признаците за упражнено насилие срещу деца;
- Разглеждане на субектите и практическите подходи при осъществяване на социалната работа с деца – жертви на престъпни посегателства;
- Акцентиране на основните дейности, насочени към превенция на насилието срещу деца.
Обучаващите се студенти да получат начални специализирани знания за същността и спецификата на социалната работа по закрила и превенция на насилието срещу деца.
4. Методи и форми на обучение:
Лекции, упражнения, изготвяне и решаване на казуси, изготвяне на курсови работи и проекти.
5. Методи и система на оценяване на студентите и обратна връзка:
- Изпит
- Курсови работи
- Проекти
3.2 Педагогически методи за работа с криминално проявени деца и младежи
1. Цел:
Учебната дисциплина „Методи за работа с криминално проявени деца и младежи” дава научнотеоретически и методико-практически познания на обучаващите се студенти в областта на дейността на специализираните полицейски и други държавни, държавно-обществени и недържавни субекти по подпомагането на деца склонни към проява на криминогенно девиантно или вече реализирали асоциално поведение, в следствие на което са настанени по нормативно определен ред в специализирани социално-педагогически заведения.
2. Задачи
- Разглеждане в исторически аспект и запознаване на студентите с първите и последващите организационно-педагогически мерки по оказване на институционална и неинституционална помощ и контрол по отношение на т. нар. „трудни деца”, осъществявани от някои държави в Америка, Европа и Азия. Отделно място е отредено на мерките и институциите (субектите) за работа с деца с асоциално поведение от страна на българските власти и българската общественост от началото на века до средата на 90-те години.
- Задълбочено изследване и запознаване с принципите и методите за работа с деца и младежи, обект на превантивно-педагогическа дейност от страна на държавните и обществените формирования, както и специфичните изисквания за тяхното прилагане.
- Запознаване с методиката за настаняване на деца в различните по своя характер социално-педагогически заведения и характерните особености в методиката за работа с тези деца.
- Основен дял в разглежданата проблематика е отреден на задачите на инспекторите от Детските педагогически стаи, социалните работници и другите субекти на превантивно-педагогическата дейност с малолетните и непълнолетните с рисково и асоциално поведение, основаващи се на специализираната нормативна база, регламентираща тази дейност. Посочен е редът за вземане на отчет на проявените и утвърдените малолетни и непълнолетни правонарушители, както и задължителната и препоръчителната документация, водена в Детските педагогически стаи, в Местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и от Обществените възпитатели, свързана с осъществяването на подпомагащата децата дейност.
- На следващо място е разгледан въпросът за необходимостта от провеждане на ранна профилактична дейност както с деца - правонарушители, така и с деца от категорията „застрашени”. Посочени са и механизмите за координация на превантивно-ресоциализираща дейност между различните субекти. Тези задачи са съобразени с характера на асоциалната дейност, с индивидуалните особености на подрастващите и с наличния педагогически инструментариум.
Обучаващите се студенти да получат първоначални специализирани знания и умения за същността и прилагането на педагогическите методи за работа с криминално проявени деца и младежи.
4. Методи и форми на обучение:
Лекции, упражнения, решаване и изготвяне на казуси, изготвяне на курсови работи и проекти.
5. Методи и система на оценяване на студентите и обратна връзка:
- Изпит
- Курсови работи
- Проекти
3.3 Сексолого-педагогически проблеми в детско-юношеската възраст
1. Цел:
Запознаването на студентите със закономерностите на организацията, функционирането и технологията на половото и сексуалното възпитание и образование на децата в семейството, училището, както и под влиянието на връстниците, средствата за масова информация и други фактори.
2. Задачите на курса са по посока на:
- Формирането на знания и умения у студентите да разграничават митовете от реалностите в половите и сексуалните взаимоотношения;
- Като бъдещи учители и социални работници да знаят как да отговарят на детските въпроси, свързани с човешката сексуалност;
- Да разбират потребността от формиране на отговорно отношение у учениците към проблемите на половото и сексуално общуване;
- Да анализират и оценяват сексуалното здраве като един от аспектите на човешкото здраве, тясно свързан с останалите; да подпомага ценностното развитие на младите хора.
4. Оценяването се извършва съобразно поставените цели:
- Степен на овладяване на учебното съдържание, конкретизирано в настоящата учебна програма
- Общата оценка е следствие от процесуално (текущо) оценяване и семестриален писмен изпит
3.4 Интеркултурно възпитание
1. Цел.
Взаимодействието с различия е характерна особеност на курс, чието предназначение е въвеждане в проблематиката на интеркултурното възпитание, цели усъвършенстване на познанията за различността при хората и проекциите й върху образователно-възпитателната система и сферата на социалните дейности, акцентиране върху възможностите за хуманни решения на възникващи проблемни ситуации при различни по характер интеркултурни взаимодействия.
2. Задачи:
- Запознаване с основните проблемни области в сферата на интеркултурното възпитание;
- Открояване на многоаспектността на проблема за различието и отраженията му в педагогическата действителност и сферата на социалните дейности;
- Формиране на умения за интерпретация на документи, концепции, казуси, съдържащи в себе си проблема за интеркултурното възпитание.
След приключване на курса студентите да могат да открояват и анализират основните проблеми в областта на интеркултурното възпитание, да интерпретират конкретни социални и педагогически казуси в този контекст.
4. Методи и форми на обучение:
Лекция; упражнение - анализ на документи, концепции, казуси, беседа, дискусия.
5. Методи и система на оценяване на студентите и обратна връзка:
- Разработване на есе
- Изпит – писмено-устна форма
Можете да ни пишете на имейл:
Няма коментари:
Публикуване на коментар